tisdag 16 januari 2018

Köpt EDP Energias de Portugal

Året första köp fick bli ett nytt bolag som jag har funderat på ganska länge. Energias de Portugal är ett portugisiskt energiföretag som är verksamt i flera olika länder bl.a. Portugal, Spanien, Frankrike, Belgien, Brasilien och USA. Förutom el så distribuerar de även naturgas och satsar mycket på förnyelsebar energi.


Aktien är noterat i portugal och kostar idag €2.94, förra året låg utdelningen på €0.19 vilket ger en fin direktavkastning på 6.45%. Jag gillar att de har behållit eller höjt utdelningen sedan 2002, hoppas det fortsätter på samma sätt. Utdelningshistorik hittar du på denna sida.

Jag äger idag två bolag som handlas i euro, de finska bolagen Fortum och Kesko, och eftersom det var länge sedan jag köpte några nya aktier i dessa bolag så har andelen euro i portföljen stadigt minskat. Därför har jag letat efter fler bolag som handlas i euro och då passar Energias de Portugal bra.

Minsta courtage för köp av portugisiska aktier hos Avanza är €4, så helst bör man köpa för lite större summor för att det ska vara optimalt. Nu hade jag inte så mycket pengar på kontot utan bara lite som blev över efter inköpen i december samt lite utdelningar som trillat in under månaden, så därför blev det bara en liten post till att börja med. Jag planerar att fylla på mer när lönen för januari ska spenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar