lördag 27 januari 2018

Inköp Januari

I torsdags var det äntligen dags att köpa aktier igen. Det har känts som en evighet sedan sist även om det bara är en månad sedan förra gången.

Planen för året är att fortsätta att köpa när lönen kommer. Detta året kommer jag att få lite mer i utdelningar vilket gör att det blir lite mer pengar att handla för vid varje tillfälle. De månader där jag får mycket utdelningar som t.ex. i april och maj så kan det hända att jag köper lite även under månaden.

Månadens köp blev det här:

EDP Energias de Portugal

Förra veckan köpte jag mina första aktier i EDP Energias de Portugal och jag skrev lite om det här. Nu var det dags att köpa lite mer och jag placerade en stor del av månadens pengar i detta nya innehav. Företaget ger en fin utdelning och så vill jag öka andelen aktier i portföljen som handlas i euro. Om inget speciellt händer så blir det påfyllning även nästa månad eftersom det fortfarande är det minsta innehavet i portföljen.

W. P. Carey

Det var länge sedan jag köpte något i W. P. Carey, men nu har priset gått ner en del den senaste tiden och dollarn är billigare så var det dags igen. Jag tycker att W. P. Carey är ett stabilt företag, med många fastigheter världen över och med långa hyreskontrakt, och jag vill gärna öka upp andelen i portföljen.

Bank of Nova Scotia

Det blev även påfyllning i ytterligare ett av mina mindre innehav, Bank of Nova Scotia. De har en fin utdelningshistorik även om direktavkastningen är lite låg för min smak.

Skanska

Jag ville även fylla på något av min svenska innehav och eftersom inget annat lockade så fick det än en gång bli Skanska. Efter vinstvarningen så blev det lite billigare och direktavkastningen är nu riktigt fin.


Köpen ökar min årliga utdelning med 1785 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar