onsdag 22 november 2017

Minskat Protector Forsikring

I går gjorde jag en liten förändring i portföljen när jag sålde av halva mitt innehav i Protector Forsikring. Jag köpte mina aktier i Protector när priset var lite under 30 NOK, så det har varit en mycket bra affär, och var ett av mina största innehav. Trots minskningen så är de fortfarande ett av de 10 största innehaven. Jag gillar fortfarande Protector och har inga planer på att helt plocka bort dem från portföljen.




Anledningen till att jag minskade var för att plocka hem lite av vinsten men också för att de troligen inte kommer ha någon utdelning nästa år. Jag har inga problem med att de ställer in utdelningen under ett år för att pengarna behövs i verksamheten men om det inte blir någon utdelning under flera år så får jag tänka om. Eftersom jag planerar att leva på utdelningarna om några år så vill jag inte ha ett bolag som utgör en stor andel av portföljen och som inte betalar några utdelningar.

För pengarna så valde jag att köpa lite svenska aktier och den största delen använde jag till att köpa mer Investor. Jag köpte nyligen mina första aktier i Investor och med det nya tillskottet så blev de plötsligt ett av de större innehaven. Jag fyllde även på med lite nya aktier i Castellum samt några stycken Swedbank.

Investor har ungefär samma direktavkastning som Protector så förändringen innebar inte någon större ändring av den årliga utdelningen. Totalt ökade mina årliga utdelning med några hundralappar. En annat resultat av förändringen blev att andelen svenska aktier i portföljen ökade.

Nu laddar jag för uppesittarkväll och lön vilket innebär nya köp till portföljen på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar