onsdag 29 november 2017

Ökat Johnson & Johnson

Förra veckan så gjordes månadens inköp av nya aktier och tanken var att inte köpa något mer förrän nästa lön kommer i december. Den planen höll bara någon dag eftersom jag i början av veckan gjorde en liten omfördelning i portföljen.

Ett bolag fick lämna portföljen och det var den gamla surdegen Insr Insurance Group, det som tidigare hette Vardia. Det norska försäkringsbolaget har inte gjort någon glad och de har haft massa problem vilket krävt nyemissionen och gett ständiga förluster.

Så här i efterhand så borde jag sålt allt när de började få problem men det är lätt att vara efterklok. I stället har jag behållit aktierna och hoppats på en förändring. Nu finns det visserligen vissa tecken på att det börjar gå åt rätt håll och i senaste rapporten så  blev det till och med en liten vinst, men jag tror det kan ta ett tag innan allt blir bra.

Jag ville inte köpa några nya aktier och jag såg ingen mening med att ha ett så förhållandevis litet innehav kvar i portföljen så jag valde att sälja allt.




För pengarna så valde jag att i stället köpa mer Johnson & Johnson. Företaget är stort och stabilt med en mycket fin verksamhet och en fantastisk historik med höjd utdelning 55 år i rad.

Jag köpte mina tidigare aktier i Johnson & Johnson när aktien kostade $90, sedan har priset stadigt ökat och jag tyckte det började blir dyrt redan när det gick över $100. Därför svider det lite att köpa nu när priset ligger runt $140. Bra bolag är sällan billiga så det är bara att bita i det sura äpplet och betala. På längre sikt så kommer jag nog tycka $140 var billigt och Johnson & Johnson är ett bolag som jag kommer att behålla länge.

Direktavkastningen för Johnson & Johnson ligger på låga 2.4% men eftersom Insr Insurance Group inte betalade någon utdelning alls så ökade den årliga utdelningen för portföljen ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar