onsdag 16 augusti 2017

Ute och cyklar

Semestern är över för denna gången och det har varit otroligt skönt att vara ledig och komma bort från jobbet. Större delen av semestern har spenderats på en av de saker jag gillar mest, att vara ute och cykla. Jag känner alltid en stor frihet när jag får packa ihop tält, sovsäck, campingutrustning och allt annat jag behöver och ge mig iväg några veckor. En av de största anledningarna till jag sparar för att bli ekonomiskt fri och sluta jobba är att jag ska kunna ge mig ut på längre cykelturer.



Det enda problemet jag har är att mina cykelresor har en tidsbegränsning eftersom min semester endast varar i fem veckor. När jag cyklar så brukar jag ganska snabbt tappa uppfattningen om datum och tider, men nu måste jag ändå hålla lite koll så att jag hinner tillbaka innan semestern är slut. Jag brukar vara ganska spontan när det gäller vägval och platser jag besöker. Passerar jag t.ex. en trevlig stad eller plats jag gillar så skulle jag gärna vilja stanna några dagar, men då måste jag cykla längre sträckor de kommande dagarna eller ändra min planerade rutt. Jag ser fram emot den dagen då jag inte måste åka hem för att jobba utan resan kan ta den tid den behöver.

En stor fördel med att resa på cykel är att det är billigt. Den största utgiften är oftast mat, man är ständigt hungrig och kan nästan äta hur mycket som helst. Då det är lite opraktiskt att storhandla så får jag fylla på förråden när man stöter på en butik längs vägen. Priserna i dessa mindre butiker är oftast lite högre och det finns inte så mycket att välja på så man får ta det som erbjuds. Därför blir utgifterna för mat högre än vad den är hemma där man kan leta erbjudanden och handla i olika butiker. Det är heller inte särskilt roligt att äta ris, pasta och nudlar varje dag så det blir även en del restaurangbesök när man är ute och cyklar. Detta gäller särskilt när jag är utomlands eftersom jag tycker att en stor del av upplevelsen av att resa i andra länder är att äta den lokala maten.

Nätterna spenderas nästan alltid i tält och oftast i skogen längs med vägen vilket gör att boendekostnaderna är låga. Ibland så stannar jag även på någon campingplats för att kunna få en varm dusch och ladda mobilen, så lite utgifter för boende tillkommer. I många andra länder kan man också hyra ett billigt rum på någon trevlig plats utan att priset blir för högt.

Denna gången så var mina utgifter ungefär 200 kr per dag men då åt jag några gånger på lite dyrare restauranger och bodde på några campingplatser som var onödigt dyra så jag skulle nog kunna minska detta en del om jag vill. Räknar vi på 200 kr per dag så betyder det ungefär 6000 kr per månad. Denna summa täcker mina utdelningar redan idag så i teorin skulle jag kunna sluta jobba, säga upp lägenheten och ge mig iväg. Det skulle i så fall bli lite knepigt med ekonomin när jag kommer tillbaka så det får vänta några år till.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Antar att du i tanke-experimentet förutsätts leva i tältet utomlands vintertid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige skulle det nog bli ganska kyligt så man får se till att befinna sig i länder där det är lite varmare.

      Radera