onsdag 5 april 2017

Bästa utdelningsmånaden

April och Maj är helt klart mina bästa månader för utdelningar och 42% av årets totala utdelning betalas ut under dessa två månader. Jag får lite mer i April och i år förväntar jag mig ungefär 17 500 kr vilket blir en ökning med 75% mot samma månad förra året då jag fick 10 000 kr.

Några utdelningar, främst från de svenska bankerna, har redan börjat trilla in på kontot och denna och nästa vecka så kommer det nya pengar nästan varje dag. Det hade inte varit helt fel om det hade fortsatt på samma sätt resten av året också.

Min portfölj består av ett par bolag som betalar utdelning varje månad samt flera utländska innehav som betalar ut varje kvartal så lite utdelningar kommer in varje månad under hela året. Anledningen att det blir mer just dessa månader är självklart att de svenska bolagen oftast betalar ut en gång per år nu på våren.

Jag ser på en del andra bloggar att det finns några som köper aktier i bolag beroende på vilken månad på året de betalar ut utdelningen för att på så sätt få ett jämnare flöde av pengar under året. För min egen del så är det inte något jag fokuserar på. När jag tittar på anledningar att köpa aktier i ett bolag så ligger tiden de betalar utdelningen på, långt ner på listan.

Min portfölj kommer alltid att ha en ojämn fördelning av utdelningar under året. Vissa månader kommer att ge betydligt mer än andra. Nu när jag jobbar så betyder det inte så mycket eftersom utdelningarna som kommer in återinvesteras i nya aktier. När jag slutar jobba, och ska leva på utdelningarna, så får man tänka efter lite extra. Majoriteten av utdelningarna kommer att betalas ut under första delen av året så då gäller det att tänka på att de ska räcka hela året.

2 kommentarer:

  1. har själv bloggat om detta med spridning av utdelningar och kom väl framtill att dess praktiska betydelse är försumbar då man helt enkelt får "buffra" upp utdelningar innan man checkar ut från arbetslivet. Det är nog alltför naivt att kunna imitera en månadslön rakt av utan det kräver lite mer finess och planering.

    Härligt att du fick så fin utdelning under våren. Det har blivit några fler inköp än vanligt när så pass stora pengar trillar in. Här hos Snålgrisarna ska pengarna sättas i arbete fortast möjligt, även om vi sparar utan nån tusing till lite nöje också :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Jag återinvesterar också utdelningarna så fort de kommer in. Pengarna får inte ligga länge på kontot innan sätts i arbete och så är det roligt att kunna köpa ofta.

      Radera